Reningsverk och utsläppsrätt

Torsdag = miljöälskar dagen


Då var de torsdag igen och ni som känner mig vet att jag har miljökunskap och miljöpolitik från 14.00 till 17.30.


Lektionen börjar med miljökunskap till kl 14.50, rast till 15.05, sedan lektion till 15.30.


 Idag skulle vi göra ett eget reningsverk. Men det enda man tänkte på var studiebesöket i sexan, då vi besökte reningsverket. Det är nog det äckligaste stället jag vart på i hela mitt liv! Tänk er att ni är 12 och har precis ätit lunch, sedan åker ni till ett ställe där andras avföring flyter omkring i en bassäng. Inte nog med det! Men ni är tvingade att gå över en minibro som går tvärs över den där bassängen som får hela magen att vändas. Ska inte ens nämna lukten!


Men tillbaka till miljökunskapen!


Ok, vi gjorde ett reningsverk som blev mycket bra faktiskt.  (om ni vill ha fler detaljer får ni höra av er) Under lektionen så får vi reda på massa vidriga saker som hänt genom åren, bl.a. att på 1800-talet så tog man bara bort den synliga avföringen ur vattnet. Man trodde också att sjukdomar orsakades av lukten från vattnet, så man försökte dölja lukten med parfym! Så de som gällde var ungefär "det man inte ser finns inte". Fy vad vidrigt!


Senare kom vår gravida lärare i miljöpolitik och gav oss 10 minuters rast i början av lektionen. Vilket var snällt men onödigt!


Dagens lektion handlade om styrmedel. Och som vanligt så ledde alla exempel till gråtande kaniner! Det får en att vilja spy när man kommer hem och upptäcker att det är vanlig mjölk i kylen och inte ekologisk mjölk som det brukar vara. Plus att man känner att ens läderstövlar borde brännas på bål. Sorligt att en lärare kan ge en såna skuldkänslor :(




                                            image2



Men det blev värre när vi kom in på ämnet utsläppsrätter! Vi kom fram till att ju fler utsläppsrätter som säljs till privat personer desto miljövänligare måste företagen bli för att kunna producera något. Så därför kära vänner ska ni alla få en utsläppsrätt i julklapp :)


Själv vill jag ha ett rött paraply ;)




Dagens värdelösa nyhet: Elever betygsätter lärare (det finns viktigare saker att skriva om!), källa: aftonbladet


Är du en tyst tiger?
Postat av: sara

dude. du är waaay to naturvänskaplig.
jag har slutat fisa för din skull!!

2007-12-06 @ 22:26:49

Var inte en tyst tiger!

Och du är?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Får jag ta en titt på din blogg? :)

Kommentera här:

Trackback
RSS 2.0