Luciakampanj och dagis

13 december, även känd som luciadagen. Det är idag som flera tjejer offrar håret för att bli populära...


Dagen börjar (som alla andra luciadagar) med ett luciatåg. Sedan blev vi bjudna på fika av våran klassföreståndare :) alltid bra med fika (ni som känner mig vet vad jag tycker om sötsaker :))


Men nu till de allra bästa med dagen! På gymnasiet som jag går på, så har vi en tradition. Den går ut på att alla klasser som går sista året, har varsitt tema i ett klassrum (t.ex. Disney land, mellanöstern och Stureplansprofiler). Sedan går ettorna och tvåorna (plus de tråkiga treorna som inte kom på något tema) runt till de olika klassrummen och är med på olika tävlingar som ordnats av de olika klasserna eller så dansar man i de klassrummen med bäst musik. Med andra or så är det som en stor fest i skolan. Dagen efter (dvs. imorgon) så får ettorna, tvåorna och de tråkiga treorna rösta på den klassen som de tyckte hade bäst tema (och dessutom följde sitt tema). Juste! Dessutom så har varje klass en kandidat som blir "årets lucia". Det roliga är att det är oftast en kille som är luciakandidat :)


Årets bästa klass (enligt mig) är NV3B och deras "mellanöstern"-tema (som egentligen hette "gratis marknad" fast på arabiska). I deras klassrum fick man uppleva magdans, bli spådd, få en henna tatuering och musik från mellanöstern med en rytm som är omöjlig att stå still till!


Det roligaste med dagen är hur man kan få alla treor att göra precis vad som helst (ja nästan då...) för en röst :) de delar ut saker som man inte visste fanns och andra roliga grejer, som kondomer, bindor, böcker, väska som man kan ha mobilen i när man badar och massa annat.



Senare när alla gick hem, så började miljöälskar timmarna. Idag hade man slagit ihop timmarna till 2h och 30 min istället för 3h och 30 min :)


Veckans lektion gick ut på att diskutera växthuseffekten, och då kan man faktiskt inte undgå att komma in på mötet som pågår just nu på Bali. Efter 1h och 30 minuters diskussion, kom jag fram till att världen går fortfarande på dagis. För det är sandlådenivå på de internationella sammanträdena som utföras inom FN, när man ska bestämma något som ska gälla över hela världen. Vi kan ta Kyotoprotokollet som två exempel:

  1. USA skrev inte på Kyoto därför att de var tvungna att minska sina utsläpp mer än ett U-land (Mamma! Varför får hon mer glass än mig? Jag är ju störst!)
  2.  Ryssland, som skulle ha tjänat massor på att skriva under Kyoto, gjorde inte det därför att USA inte gjorde det (om inte hon behöver plocka bort kritorna, så tänker inte jag heller göra det!)

Herre gud! Man kan lika gärna ge makten till ett dagisbarn! Världen skulle ändå vara likadan!


Sedan var det någon i klassen som kom på en rätt bra idé, faktiskt... Bojkotta USA! Men då är den stora frågan, "skulle vi klara av att göra det och kunna leva på samma sätt?"... Men å andra sidan, så måste man offra lite för att vinna lite också!



Min Blonda kompis (du vet vem du är) kom på en rolig idé till min blogg :) och det ska jag börja med idag! Så här kommer det:


Dagens I-landsproblem: varför hittar man inte svarta benvärmare när man har försovit sig och har lektion om 20 min?


Är du en tyst tiger?
Postat av: sara

DUDE!!
JAG HAR EN IDÉ!!
Du borde ta över jorden :$

jag kan ta hand om skåne ::D:D:D

Är jag din blonda kompis? Nej, kan jag ju inte vara. Jag har inte gett dig den idén.

2007-12-14 @ 12:46:06

Var inte en tyst tiger!

Och du är?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Får jag ta en titt på din blogg? :)

Kommentera här:

Trackback
RSS 2.0